ناخن ها و سلامتی بدن

 ناخن ها و سلامتی بدن 

 

ناخنک به سلامت ناخن ها

به طور کلی رشد ناخن بین 1.9 تا 4.4 میلی متر در ماه است اما اختلال در رشد می تواند نشانه بیماری هایی مانند تیفوئید باشد که به صورت یک فرورفتگی یا برجستگی عرضی بروز می کند. از طرفی میزان رشد آن تا حدی ژنتیکی است اما تغذیه مناسب و مراقبت اصولی هم تاثیر بسزایی در زیبایی و سلامت آنها دارد.
 

یک ناخن سالم

بدون شیار و فرورفتگی است. همچنین رنگ و استحکام آن ها سالم یکسان و یکنواخت بوده، هیچ لکه یا تغییر رنگی روی آنها مشاهده نمی شود. البته گاهی اوقات شیارهای عمودی بی ضرری روی سطح آنها ایجاد می شود که تا نوک آن پیش می رود. همچنین ممکن است به دلیل ضربه یا هر نوع جراحتی خطوط یا لکه های روشن ایجاد شود که با رشد ناخن از بین می رود و جای نگرانی نیست اما در صورتی که با موردی خاص و غیر طبیعی روبه رو شدید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

 

index.jpg

 

یک ناخن بیمار

سوراخ شدن ، وجود فرورفتگی در سطح آن، بدشکل شدن و تغییر رنگ آنها از جمله ویژگی های یک ناخن بیمار است. اگر با چنین مشکلاتی مواجه هستید، در اولین فرصت به متخصص پوست مراجعه کنید چرا که گاهی بعضی از بیماری ها خود را از راه مشکلات ناخنی نشان می دهند، برای مثال گاهی به اصطلاح چماقی می شوند، به این معنی که نوک انگشتان بزرگ می شود و ناخن اطراف آن می پیچد. این مشکل معمولا به دلیل کاهش اکسیژن موجود در خون ایجاد می شود و می تواند نشانه ای از بیماری های ریوی یا قلبی عروقی باشد. حتی انواع  قاشقی یه طور معمول نشانه کم خونی فقر آهن ، بیماری کبدی یا کم کاری تیروئید است.
 

لکه های سفید روی ناخن نشانه چیست؟

بیشتر لکه های سفید به دلیل ضربه های خفیف و در نتیجه زخمی شدن محل تکثیر سلول های آن ظاهر می شوند اما در صورتی که به طور ناگهانی تعداد زیادی از این لکه ها ی سفید را روی ناخن هایتان مشاهده کردید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید زیرا این لکه ها ممکن است نشان دهنده یک عفونت یا بیماری باشد اما بر خلاف تصور بیشتر مردم ، بروز این مشکل ربطی به کمبود کلسیم و یا سایر ویتامین ها و مواد معدنی ندارد.
 

ناخنم گوشه کرده

این اختلال شایع زمانی رخ می دهد که منحنی رشد گوشه ناخن به سمت پایین و درون پوست باشد. درست نگرفتن ناخن ها، خشک نکردن آن ها بعد از شستن دست ها و حتی عفونت می تواند از جمله دلایل گوشه کردن باشد.
 

ناخنک چیست؟

ناخنک یا پتریژیوم، چسبندگی مقاوم قسمت انتهایی بستر ناخن به صفحه آن است. به طور طبیعی باید منطقه نوک ناخن از بستر زیرین جدا و آزاد باشد ولی در 20 درصد موارد ، بیماران در این منطقه چسبندگی، درد دارند. دلیل آن در 40 درصد موارد ، اختلال های جریان گردش خون نوک انگشتان و کاهش میزان خون رسانی و در مواردی هم ژنتیکی است.
 

Nails.jpg

 

لطفا درست ناخن بگیرید

یکی از بهترین روش های حفظ سلامت ناخن ها کوتاه و مرتب نگه داشتن آنهاست. برای کوتاه و مرتب کردن آن ها باید از ناخن گیر شخصی معمولی ولی تیز استفاده شود اما استفاده از  قیچی کار درستی نیست. حتی بسیاری از خانم ها عادت به سوهان کشیدن مداوم دارند. یادتان باشد کوتاه کردن ناخن ها باید از قسمت روشن و شفاف نوک آن ها ( که حدود دو میلی متر است) باشد و پس از چیدن اضافی اگر قسمت هایی از آن هنوز گرد نشده باشد و یا تیز است، باید با سوهان مناسب و به آرامی، تیزی و زاویه های آن را از بین برد.

محلول های مقاوم کننده

این روزها محصولات تقویت کننده ناخن در مارک های تجاری و اشکال متنوع در داروخانه ها به فروش می رسند. آیا استفاده از این محصولات تاثیری در بهبود رشد و افزایش استحکام آن ها دارد؟ اگر تجویز این محلول ها به وسیله پزشک باشد و به وسیله کارخانه های معتبر ساخته شده باشد، مانعی ندارد و تا حدودی می تواند تاثیر گذار باشد، البته به شرطی که مداوم و در یک دوره طولانی مدت مصرف شود.
 

نه محکم به لاک و ناخن مصنوعی

از نظر پزشکی استفاده مداوم از لاک های رنگی، به ویژه رنگ های تیره توصیه نمی شود ولی از آنجا که بسیاری از خانم ها عاشق لاک هستند، می توانند در مراسم خاصی مانند جشن ها، عروسی و ... لاک بزنند و پس از پایان مراسم آن را با لاک پاک کن های غیر الکلی پاک کنند اما استفاده از استون هرگز توصیه نمی شود چرا که استفاده مداروم از لاک و استون به تدریج صفحه ناخن را خشک، زردرنگ و شکننده می کند.
از طرفی در بعضی موارد، افراد واکنش های حساسیت زا به این مواد شیمیایی نشان می دهند که علاوه بر تغییر شکل، پوست حاشیه آن ها هم قرمز، پوسته پوسته، متورم و در مواردی دچار خارش می شود که درمان آن نیاز به مراجعه به پزشک دارد. از طرفی بسیاری از خانم ها طرفدار پر و پا قرص ناخن های مصنوعی هستند.
 

همه-چیز-درباره-کاشت-ناخن-روش-11800.jpg

 

وای از کاشت ...

این روزها در تمام بروشورهای تبلیغاتی آرایشگاه ها، بخشی به کاشت اختصاص دارد که با هزینه های متنوع در آرایشگاه ها انجام می شود. برای این منظور سطح ناخن به وسیله سوهان های برقی تراشیده می شود، تا جایی که تنها لایه بسیار نازکی از آن باقی بماند. دلیل این تراشیدن این است که وقتی از ژل یا پودر های مخصوص برای فرم دادن استفاده می کنند، ظاهری برجسته نداشته باشد. ناخن های کاشته شده در مواردی که قابل تشخیص از فرم طبیعی نیستند و به اصطلاح عامه " خوب کاشته شده اند" خطرناک ترند و در صورت شکستن ناگهانی، آسیب جدی تری را برای فرد به دنبال دارند چرا که مواد مصنوعی مورد استفاده برای کاشت  روی لایه ای متشکل از یک ردیف سلولی ، چنان محکم چسبیده اند که اگر در اثر ضربه یا کشیدگی ناگهانی بشکنند یا کنده شوند، بافت زیر آن شامل پوست، گوشت و عروق نیز همراه آنها جدا می شود و آسیب های جدی را به وجود می آورند. عفونت باکتریایی یا قارچی ، اگزمای تماسی ، تغییر شکل صفحه ناخن ، شکنندگی، تغییر رنگ، خط خط شدن و خرد شدن ، التهاب  و کنده شدن لبه آزاد ناخن از دیگر عوارض کاشت است.

برای مشاهده مقالات بیشتر>>>> اینجا را کلیک کنید.
 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید