بارداری و مراقبت های پوستی

بارداری و مراقبت‌های پوستی این دوران

یادداشت دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده درباره بارداری و مراقبت های پوستی
برخی از عوارض پوستی دوران بارداری در صورت عدم توجه تا سال‌های سال باقی می‌مانند و گاهی هیچ‌وقت از بین نمی‌روند.
در طول دوران بارداری به دلیل به‌هم‌ریختگی هورمونی و تغییرات ظاهری، بدن خانم‌ها دستخوش تغییرات جدی و مهمی‌ می‌شود که از جدی‌ترین آنها مشکلات پوست و موست. بها دادن به این موضوع و قرار گرفتن در بهترین شرایط ممکن در این دوران و البته پس از آن، برای مادران باردار بسیار بااهمیت است. اگرچه بسیاری از عوارض منفی دوران بارداری، پس از زایمان به تدریج و با گذشت زمان برطرف می‌شود، ولی برخی از این عوارض در صورت عدم توجه تا سال‌های سال باقی می‌مانند و گاهی هیچ‌وقت از بین نمی‌روند. در ادامه پیشنهاد‌های دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده متخصص پوست و رئیس انجمن متخصصان پوست و مو درباره برخی از مشکلات پوست و موی خانم‌ها در دوران بارداری و پس از آن را مرور می‌کنیم:
 

*ترک‌های پوستی

یکی از عوارض پوستی دوران بارداری بروز ترک‌های پوستی یا استریا مخصوصا در ناحیه شکم و زیر آن است که ممکن است با آن مواجه باشید. دلیل بروز این ترک‌ها، کشیدگی پوست شکم است که وسعت آن به میزان خشکی و انعطاف‌پذیری پوست فرد، اندازه جنین و البته مراقبت‌های مادر باردار بستگی دارد. این خطوط و ترک‌ها ابتدا به رنگ ارغوانی است و به مرور سفید می‌شود.
پیشگیری:
برای پیشگیری از بروز این ترک‌ها و جلوگیری از افزایش بیش از حد آنها همواره از حمام در وان پر از کف همراه با مواد مرطوب‌کننده و چرب برای آبرسانی هرچه بیشتر به پوست خود استفاده کنید. بلافاصله پس از استحمام کردن نیز پوست بدن خود را با روغن‌هایی مثل روغن بادام که استفاده از آن دو بار در روز به منظور جذب کامل توصیه می‌شود، چرب کنید تا به این وسیله رطوبت پوست شما تامین شود. در عین حال یکی دیگر از مسایلی که باید در این دوران به آن توجه داشته باشید، اضافه وزن است زیرا اضافه وزن بیش از حد باعث کشیدگی بیشتر پوست و در نهایت ترک خوردگی بیشتر آن می‌شود. علاوه بر این، در این دوران باید از فعالیت‌هایی که باعث کشیده شدن بیش از حد پوست شکم می‌شود، اجتناب کرد.
درمان:
در نظر گرفتن زمان در درمان ترک‌های پوست دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. بعد از زایمان تا زمانی که رنگ این ترک‌ها ارغوانی است می‌توان به کمک لیزر پی دی ال یا آی دی ال تا حدی اثر آنها را بهبود بخشید اما با گذشت زمان، وقتی ترک‌ها به رنگ سفید در آمدند روش درمان قطعی برای آنها وجود ندارد. در این مرحله تنها به کمک لیزر فرکشنال یا آر اف سوزنی یا برخی لیزرهای لایه‌بردار می‌توان ترک‌های پوستی را بهتر کرد اما این ترک‌ها به طور کامل برطرف نمی‌شود.
 

*واریس

یکی از اتفاقاتی که احتمال بروز آن در دوران بارداری زیاد است، بروز رگ‌های واریسی در اندام‌های تحتانی است که دلیل اصلی آن  فشاری است که شکم به عروق وریدی در اندام‌های تحتانی وارد می‌کند. رگ‌های واریسی علاوه بر مشکلاتی که در سیستم انتقال خون در بدن ایجاد می‌کنند، با نمایان کردن رگ‌های آبی تیره زیر پوست، ظاهر نازیبایی را نیز ایجاد می‌کنند.
پیشگیری:
برای پیشگیری از این مشکل خانم‌های باردار می‌توانند از جوراب‌های واریس استفاده کنند. این جوراب‌ها به راحتی از داروخانه‌ها قابل تهیه و استفاده است.
درمان:
اگر رگ‌های واریسی در طول مدت بارداری ایجاد شد، پس از زایمان نیز راه‌های درمانی برای آن وجود دارد. رگ‌های واریسی اگر سطحی و کوچک باشند بعد از زایمان به کمک لیزر قابل درمان هستند و اگر عمقی‌تر باشند می‌توان به کمک جراحی و سوزاندن عروق مشکل را درمان کرد.
 

بارداری و لکه های پوستی

 

*جوش

یکی دیگر از مشکلاتی که خانم‌های باردار از آن گلایه دارند، جوش‌های دوران بارداری است. به دنبال تغییرات هورمونی در دوران بارداری احتمال بروز این جوش‌ها در صورت بالاست.
 
پیشگیری:
برای پیشگیری از بروز این مشکل، استفاده از رژیم‌های مناسب غذایی به شکلی که به جنین آسیب وارد نشود می‌تواند موثر باشد ولی به دلیل اینکه منشاء این عارضه هورمونی است ، نمی‌توان انتظار داشت که ريیم غذایی آن را به طور مطلق برطرف کند.
درمان:
یکی از راه‌های درمانی این جوش‌ها، استفاده از داروهای موضعی در طول دوران بارداری است که این جوش‌ها را از بین می‌برد اما نکته بسیار مهم در این مورد این است که این کار باید با مشورت متخصص پوست و در نظر گرفتن باردار بودن مصرف‌کننده دارو صورت گیرد. زیرا استفاده از برخی داروهای موضعی در دوران بارداری برای جنین مضر است. به کمک برخی اسیدهای میوه نیز می‌توان در دوران بارداری ازدیاد این جوش‌ها را کنترل کرد تا بعد از طی شدن دوران بارداری و پس از زایمان آنها را قطعی درمان کرد.
 

*خارش شکم

یکی دیگر از مسایل شایع در دوران بارداری بروز ضایعات خارش‌دار روی شکم است که برای بسیاری از خانم‌های باردار در این دوران اتفاق می‌افتد. اگرچه این عارضه پس از زایمان خودبخود برطرف می‌شود، تحمل آن در طول دوران بارداری برای برخی مادران سخت است. بنابراین به دنبال راهی برای کاهش این خارش‌های موضعی هستند.
درمان:
این مشکل را می‌توان با کنترل تعریق و حمام روزانه و شستشو با شوینده‌های ملایم و کرم‌های نرم‌کننده حاوی اوره تا حدی کنترل کرد.
 

*ریزش مو

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به پوست و مو پس از زایمان، ریزش موی ناشی از شوک زایمان است که این عارضه نیز معمولا خود به خود بعد از مدتی متوقف شده و بازگشت‌پذیر است اما اگر فرد بخواهد، می‌تواند تا زمانی که وضعیت به حالت عادی بازگردد، برای جلوگیری از استرس درباره این موضوع، موهای خود را تا مدتی کوتاه نگه دارد.
درمان:
استفاده از محلول‌های موضعی قطع ریزش مو و مصرف مولتی‌ویتامین‌های پریناتال نیز در دوران شیردهی می‌تواند میزان ریزش مو را در این دوران کاهش دهد.

 
*لک‌های پوستی

قرار گفتن در برابر نور خورشید برای بهره بردن از ویتامین D، عادت مطلوب و سودمندی است، اما این کار به ویژه در مورد مادران باردار باید با پیشگیری و توجهات لازم همراه باشد. طی دوران بارداری و بعد از آن به دلیل سطح بالای استروژن در بدن، احتمال بروز لک‌های قهوه‌ای پایدار روی صورت افزایش می‌یابد. به طور کلی زنانی که پوست تیره دارند به خاطر میزان رنگدانه‌های پوستی خود، بیشتر دچار این تغییر می‌شوند و قرار گرفتن در معرض آفتاب یکی از فاکتورهای تشدید‌کننده این مشکل است.
پیشگیری:
در حالت کلی مادران باردار باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات گرم روز خودداری کنند و در صورتی که ناگزیر از این کار هستند، حتما باید پوست صورت و نقاطی از بدن که در برابر تابش نور خورشید است را به وسیله کرم‌های ضدآفتاب به طور مداوم محافظت کنند.

 سمیه مقصودعلی
مجله سلامانه

 
 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید